دخانیات و سیگار شایعترین علت سرطان مثانه

دکتر ناصر شخص سلیم - متخصص اورولوژی
درباره دکتر ناصر شخص سلیم
جولای 2, 2016
سرطان کلیه
سرطان کلیه
جولای 4, 2016

شایعترین علت سرطان مثانه

سرطان مثانه بیماری رایج و خطرناکی میباشد کار کردن در صنایع رنگ، لاستیک سازی، نقاشی ساختمان و صنعت چرم به دلیل سرطان زایی بودن آنها در ایجاد سرطان مثانه دخیل میباشند اما هیچکدام از آنها به لحاظ مصرف سیگار خطرناک نیستند.

استعمال سیگار فقط شانس سرطان مثانه را تا ۴-۵ برابر افزایش می دهد. در راستای این شعار پیشگیری بهتر از درمان میباشد، مفید ترین راه حل جلوگیری از ابتلا به سرطان مثانه قطع سیگار و انواع دخانیات می باشد سرطان مثانه ششمین سرطان رایج کشور ما می باشد.

 

علائم مشکوک به سرطان مثانه

خونریزی

خونریزی دوره ای بدون احساس درد که فرد هراز چندگاهی متوجه دفع خون و لخته از ادرار می شود و به دلیل دوره ای بودن آن بیشتر اشخاص توجه نمی نمایند و هنگامی که به پزشک مراجعه می کنند که کار از کار گذشته است و لذا باید وجود خون در ادرار را مهم دانست.
در شکلی از سرطان مثانه که اسم آن اینسایتو مخاطی است شاید همزمان با دفع خون، تکرر و سوزش ادراری بسیارخود را نشان دهد.

هنگام مشاهده ی خون در ادرار

در شرایط دیده شدن خون در ادرار چه به شکل روشن و دفع شدن لخته و یا دفع میکروسکوپی خون در آزمایش ادرار باید بلافاصله به دکتر مراجعه نمایید.

در مرحله نخست دکتر مربوطه از شما سونوگرافی و آزمایش خون و ادرار درخواست خواهد کرد. در شرایط مشخص شدن ضایعه مشکوک باید آندوسکوپی مثانه یا سیستوسکوپی انجام شود که راه قطعی مشخص کردن سرطان مثانه است.
قسمت بعد پس از تشخیص آندوسکوپی تومور مثانه بهبود آن به شکل آندوسکوپی و نمونه برداری و دادن تومور توسط وسیله ی آندوسکوپ می باشد.
در این متد با دستگاه تراش دهنده ی سرطان، کاملاً از مخاط مثانه با تراش بر داشته میشود و نمونه را به پاتولوژی فرستاده میشود که جواب قطعی آن آماده شود. اگر تومور بزرگ و عضله مثانه را درگیر نماید باید کار بعدی حتما برداشتن کل مثانه بیمار باشد که عمل بزرگ و پرعارضه ای میباشد. اما اگر تومور سطعی باشد باید بر اساس شدت تهاجمی بودن آن از تزریق درون مثانه ای مواد ضد سرطان از قبیل BCG یا میتومایسین استفاده شود و هرماه با آندوسکوپی مثانه بیمار را از نظر عود تومور زیر نظر می گیریم.

 

سخن آخر

در آخردر روزگار کنونی در کشور ما اشخاص زیادی هستند که به هر دلیل محرک خارجی از قبیل احساس عصبانیت و یا اضطراب و یا احساس خوشی، نخستین کار آنها روشن کردن سیگار و پک زدن های عمیق به آن میباشد.

جای بسی تاسف است که در اکثر مکانهای تفریحی و خوش آب و هوا اشخاصی را می بینیم که به جای استنشاق هوای خوب از قلیانها با طعم های گوناگون ریه هایشان را پر می کننند بدون توجه از اینکه امروزه ثابت شده است که مهم ترین عامل خیلی از سرطان ها از قبیل مثانه، کلیه و ریه استفاده از دخانیات با شکل های گوناگون از قبیل: سیگار، قلیان، تریاک و … می باشد.

یکی از سرطان هایی که با مصرف سیگار شیوع آن چندین برابر می شود و سیگار به منزله کبریت روی بنزین در جهت شعله ور کردن آن عمل می کند، سرطان مثانه است پس برای جلوگیری از ابتلا به این سرطان دوری کردن از دخانیات میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *